Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

4,5 mld unijnego wsparcia na kolejne inwestycje transportowe

Środki unijne zostaną przeznaczone na rozwój i budowę 59 dworców oraz modernizację linii kolejowych w Polsce, w tym magistrali kolejowej C-E 65. Unia Europejska dofinansuje także budowę drogi ekspresowej S7 (odcinek Warszawa – Grójec) oraz pogłębienie toru podejściowego w Porcie Gdynia.

28 grudnia 2018 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało 11 umów o dofinansowaniu inwestycji PKP S.A., PKP PLK S.A., Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Łączna wartość projektów to ponad 8 miliardów złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie prawie 4,5 miliarda.

przemawia wiceminister Małgorzata Zielińska, na zdjeciu widoczny mikrofon i część mównicy, w tle drzwi

"Rozwijamy transport zrównoważony zwiększając bezpieczeństwo i komfort przewozów kolejowych. Uzyskane dofinansowanie umożliwi też powstanie oczekiwanej przez kierowców drogi S7 Warszawa – Grójec. Inwestycje w porcie Gdynia to nowe możliwości dla polskiej gospodarki. Łącznie z dziś podpisanymi umowami wartość dofinansowania projektów transportowych w programie Infrastruktura i Środowisko wzrośnie do 65,2 mld zł, co stanowi 76,7% alokacji dla tego sektora. W skali całego programu kwota zakontraktowanych funduszy UE wyniesie 90,4 mld zł, to jest prawie 77% dostępnej puli środków"- podkreśliła w trakcie uroczystości wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska.

7 z 11 podpisanych umów to inwestycje dworcowe PKP S.A. o łącznej wartości ponad 605 milionów złotych. Unia Europejska dofinansuje je kwotą ponad 412 milionów złotych z POIiŚ.

Dofinansowane projekty

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 9 na odcinku Warszawa Wschodnia - Gdynia Główna Osobowa

  • wartość całkowita projektu: 177 701 123 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 120 236 117 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Przedmiotem projektu jest modernizacja 10 dworców kolejowych w województwie pomorskim (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew), mazowieckim (Pomiechówek) i warmińsko-mazurskim (Susz).

Zakres inwestycji obejmuje:

  • budowę dworca systemowego w nowej lokalizacji (Pomiechówek),
  • rozbiórkę istniejącego i budowę nowego dworca systemowego (Pruszcz Gdański),
  • przebudowę i modernizację istniejących obiektów (Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz, Prabuty, Pszczółki, Szymankowo, Tczew i Susz).

Dworzec Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz są położone przy linii kolej nr 202, pozostałe dworce – przy linii nr 9. Wszystkie dworce, objęte projektem, są usytuowane przy liniach kolejowych wchodzących w skład korytarzy sieci bazowych TEN-T:

  • Dworce Gdańsk Oliwa i Gdańsk Wrzeszcz są zlokalizowane wzdłuż linii nr 202 stanowiącej fragment korytarza Gdynia – Gdańsk – Katowice/Sławków,
  • Dworce Gdańsk Główny, Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Szymankowo, Tczew, Pomiechówek, Susz) są zlokalizowane wzdłuż linii nr 9 stanowiącej fragment korytarza Gdańsk – Warszawa – Katowice.

Dzięki realizacji projektu wzrośnie mobilność społeczna mieszkańców gmin Prabuty, Pszczółki, Susz, Lichnowy, Pomiechówek oraz miast Gdańsk, Pruszcz Gdański, Tczew. Projekt będzie realizowany do końca 2021 roku.

Modernizacja wybranych dworców przy liniach kolejowych nr 3, 203 oraz 358

  • wartość całkowita projektu: 87 389 109 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 58 935 346 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Inwestycja obejmuje przebudowę i modernizację 10 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie lubuskim (Babimost, Gorzów Wlkp., Nowiny Wielkie, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica) i wielkopolskim (Nowy Tomyśl, Opalenica, Palędzie).

Dzięki przedsięwzięciu wzrośnie mobilność społeczna mieszkańców gmin Dopiewo, Nowy Tomyśl, Opalenica, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica i miasta Gorzów Wlkp. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Projekt będzie realizowany do 24 września 2021 r.

Modernizacja wybranych dworców na liniach kolejowych 68, 91, 94

  • wartość projektu: 85 128 395 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 58 661 979 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Projekt zakłada modernizację lub budowę 9 dworców kolejowych w województwie małopolskim (Biadoliny, Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Sterkowiec) i podkarpackim (Czarna Tarnowska, Radymno, Rzeszów Główny, Sędziszów Małopolski, Stalowa Wola Rozwadów).

Zakres inwestycji obejmuje:

  • rozbiórkę istniejących i budowę nowych dworców systemowych (Biadoliny, Czarna Tarnowska, Sterkowiec),
  • budowę nowego dworca systemowego (Sędziszów Małopolski),
  • przebudowę i modernizację istniejących obiektów (Jasień Brzeski, Kraków Swoszowice, Radymno, Rzeszów Główny, Stalowa Wola Rozwadów).

Projekt będzie realizowany do połowy 2022 r.

Modernizacja wybranych dworców na linii kolejowej 213

  • wartość całkowita projektu: 76 333 103 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 52 159 269 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Projekt zakłada modernizację lub budowę 11 dworców kolejowych w województwie pomorskim w miejscowościach: Chałupy, Hel, Jastarnia, Jurata, Kuźnica (Hel), Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo i Żelistrzewo.

Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje:

  • budowę nowego dworca systemowego (Chałupy, Żelistrzewo),
  • rozbiórkę istniejącego i budowa nowego dworca systemowego (Jurata),
  • przebudowę i modernizację istniejących obiektów (Hel, Jastarnia, Kuźnica, Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo).

Projekt będzie realizowany do końca 2021 roku.

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 26 Radom - Dęblin i nr 8 Radom – Kielce

  • wartość całkowita projektu: 72 698 784 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 49 564 622 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Przedmiotem projektu jest modernizacja lub budowa 7 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim (Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Ruda Wielka, Zajezierze koło Dęblina, Żytkowice) i świętokrzyskim (Kielce).

Zakres przedmiotowy inwestycji obejmuje:

  • przebudowę 6 dworców wchodzących w zakres projektu (Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Zajezierze koło Dęblina, Żytkowice, Kielce),
  • budowę nowego dworca w Rudzie Wielkiej w formie IDS.

Projekt będzie realizowany do 19 listopada 2021 r.

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 2 Warszawa Zachodnia – Terespol

  • wartość całkowita projektu: 55 292 797 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 37 605 657 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Przedmiotem projektu jest modernizacja lub budowa 4 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim w miejscowościach: Dębe Wielkie, Wrzosów, Mrozy i Siedlce.

Zakres inwestycji obejmuje:

  • rozbiórkę istniejącego i budowę nowego dworca systemowego (Wrzosów),
  • budowę nowego dworca systemowego (Dębe Wielkie) i pozostawienie obecnego na stanie nieruchomości Spółki (wykorzystanie wyłącznie na cele mieszkalne),
  • przebudowę i modernizację istniejącego obiektu (Mrozy),
  • kompleksową przebudowę istniejącego obiektu wraz z dostosowaniem do wymagań TSI-PRM (Siedlce).

Wszystkie dworce objęte projektem są usytuowane przy liniach kolejowych wchodzących w skład sieci bazowej TEN-T. Dworce Dębe Wielkie, Wrzosów, Mrozy i Siedlce są zlokalizowane wzdłuż odcinka linii nr 2 stanowiącego korytarz sieci bazowej Warszawa – Terespol (granica Państwa). Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Projekt zostanie zrealizowany do 4 czerwca 2021 r.

Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 447 na odcinku Brwinów - Jaktorów oraz przy linii kolejowej nr 3 na odcinku Ożarów Mazowiecki - Kornelin

  • wartość całkowita projektu: 50 501 467 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 35 111 813 zł
  • beneficjent: PKP S.A.

Projekt przewiduje modernizację lub budowę 8 dworców kolejowych zlokalizowanych w województwie mazowieckim w miejscowościach: Błonie, Brwinów, Jaktorów, Kornelin, Milanówek, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew.

Zakres inwestycji obejmuje:

  • rozbiórkę istniejących obiektów i budowę nowych dworców systemowych (Kornelin i Milanówek),
  • przebudowę i modernizację istniejących obiektów (Błonie, Brwinów, Jaktorów, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew).

Projekt zostanie zrealizowany do 3 grudnia 2021 roku.

7 umów o dofinansowanie projektów podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Krzysztof Mamiński, Prezes PKP S.A.

"Ten projekt przyczyni się do budowy infrastruktury dworcowej zapewniającej znacznie lepszą obsługę pasażerów aglomeracji warszawskiej i gmin ościennych. Zapewni też poprawę bezpieczeństwa i przystosowanie obiektów dworcowych do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się" – mówi Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
"Dzisiejsze wydarzenie to kolejny bardzo ważny etap realizowanego przez PKP S.A. programu inwestycji dworcowych. Siedem umów opiewających na kwotę 605 milionów złotych pozwoli nam na przebudowę aż 59 dworców w całym kraju. Znaczną część środków przeznaczonych na ten cel będą stanowiły fundusze unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a pozostałe środki będą pochodziły z budżetu państwa. Podróżni zyskają obiekty na miarę XXI wieku – funkcjonalne i nowoczesne. W ramach modernizacji budynki zostaną dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności" – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Dwie umowy o dofinansowanie unijne o łącznej wartości prawie 5,5 miliardów złotych zostały podpisane dziś także przez PKP PLK S.A. Unia Europejska dofinansuje je kwotą w wysokości nieco ponad 3 miliardy złotych z POIiŚ. Umowy obejmujące dwie poniższe inwestycje podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ireneusz Merchel, Prezes PKP PLK S.A.

Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo

  • wartość całkowita projektu: 5 187 882 976 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 3 041 315 768 zł
  • beneficjent: PKP PLK S.A.

Zakres inwestycji obejmuje:

  • prace na ponad 214,5 km linii kolejowych, w tym 178,8 km w TEN-T,
  • wymianę nawierzchni torowej, wymianę i wzmocnienie podtorza, modernizację i budowę obiektów inżynieryjnych, przystosowanie stacji i przystanków osobowych do potrzeb obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się, modernizację istniejących przejazdów w poziomie szyn, odbudowę, przebudowę obiektów kubaturowych, budowa nowych nastawni, roboty z branży sieci trakcyjnej (w tym budowa i modernizacja podstacji trakcyjnych), z branży srk (w tym budowę 4 LCS),
  • prace zlokalizowane na obszarze województw: śląskiego (powiat chorzowski, świętochłowicki, bytomski, tarnogórski, lubliniecki, częstochowski, kłobucki) i łódzkiego (powiat zduńskowolski, łaski, bełchatowski, pajęczański).

Główne cele projektu:

  • skrócenie czasu przewozu ładunków:
    • teoretycznego czasu przejazdu o 37 minut,
    • planowanego czasu postoju z przyczyn niehandlowych o 91 minut,
  • skrócenie czasu podróży:
    • w ruchu międzyregionalnym o 27 minut,
    • w ruchu regionalnym o 8 minut,
  • zwiększenie konkurencyjności kolei,
  • zwiększenie bezpieczeństwa przewozu podróżnych i ładunków,
  • zmniejszenie negatywnego wpływu ruchu kolejowego na środowisko,
  • eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się.

Projekt zostanie zrealizowany do końca 2022 r.

"Głównym celem projektu jest wykorzystanie potencjału tzw. Węglówki do dalszego rozwoju kolejowych przewozów towarowych w Polsce. Osiągniemy ten cel poprzez zdecydowane polepszenie parametrów technicznych infrastruktury kolejowej, które będą sprzyjały w zwiększeniu atrakcyjności połączeń krajowych i międzynarodowych w relacjach północ-południe" - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap III Rzeszów Główny

  • wartość całkowita projektu: 266 676 921 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 166 386 735 zł
  • beneficjent: PKP PLK S.A.

Projekt obejmuje przebudowę stacji Rzeszów Główny wraz z niezbędną infrastrukturą oraz budowę nowego przystanku osobowego Rzeszów Zachodni.

Prace objęte projektem:

  • przebudowa peronów nr 1, 2 i 3 z zabudową wiat i wyposażeniem w elementy małej architektury,
  • budowa przejścia pod torami wraz ze schodami stałymi, ruchomymi oraz windami,
  • demontaż kładki dla pieszych i przeniesienie w lokalizację uzgodnioną z konserwatorem zabytków,
  • budowa nowego przystanku Rzeszów Zachodni, w tym: budowa 2 nowych peronów,
  • przebudowa nawierzchni torowej z likwidacją zbędnej infrastruktury,
  • przebudowa i budowa na stacji Rzeszów Główny sieci sanitarnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, kanalizacji deszczowej, instalacji sanitarnych, wodno-kanalizacyjnych, wentylacji i ogrzewania,
  • budowa parkingu.

Projekt zostanie zrealizowany do połowy 2021 r.

"Podpisane umowy o dofinansowanie z POIiŚ są ważne dla zwiększenia komfortu pasażerów oraz sprawności przewozów towarowych. Przebudowa stacji Rzeszów, dzięki 166 mln zł dofinansowania unijnego zapewni wyższy standard obsługi wszystkich podróżnych, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Dofinansowanie ponad 3 mld zł na modernizację "Węglówki", linii łączącej Śląsk z portami, umożliwi zwiększenie kolejowych przewozów towarowych - realizację jednego z głównych celów PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w obecnej perspektywie finansowej" - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Kolejną umowę o dofinansowanie projektu podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Jacek Gryga, Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

"Dziś podpisujemy umowę na dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko a pierwsze efekty w terenie będzie można zobaczyć już wiosną 2019 r. Rozpoczynamy budowę nowego wyjazdu z Warszawy w kierunku Krakowa, czyli kolejnego odcinka drogi ekspresowej S7 na południe Polski" – powiedział Jacek Gryga, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Warszawa – Grójec

  • wartość całkowita projektu: 1 455 712 873 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 542 448 242 zł
  • beneficjent: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Inwestycja jest położona na terenie województwa mazowieckiego, na obszarze miasta Warszawa oraz gmin: Raszyn, Lesznowola, Piaseczno, Tarczyn i Grójec. Swoim zakresem obejmuje budowę m.in.:

  • drogi ekspresowej długości 29,16 km o przekroju 2x2 i częściowo 2x3,
  • 6 węzłów drogowych: "Zamienie", "Lesznowola", "Antoninów", "Złotokłos", "Tarczyn Północ" i "Tarczyn Południe",
  • Obwodu Utrzymania Drogi Ekspresowej (w rejonie węzła "Zamienie"),
  • 2 miejsc obsługi podróżnych,
  • obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt, przepusty itp.) oraz elementów infrastruktury drogowej (chodniki, zjazdy, przejazdy awaryjne, odwodnienie, ekrany akustyczne, itp.).

Ostatnią z 11 umów o dofinansowanie podpisali Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Adam Meller, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia - etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia - etapy II i III

  • wartość całkowita projektu: 556 940 378 zł
  • wartość dofinansowania z UE: 273 000 000 zł
  • beneficjent: Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

Inwestycja będzie realizowana w województwie pomorskim na obszarze Portu Gdynia. Projekt składa się z 2 zadań podzielonych na etapy:

  • Zadanie 1 – Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – obejmuje:
    • przebudowę obrotnicy nr 2 z przebudową Nabrzeża Gościnnego (przebudowa obrotnicy do średnicy 480 m w Basenie IX i przeprowadzenie robót budowlanych wynikających z konieczności przeniesienia doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej, wykonanie wyburzeń i przebudowę obiektów),
    • pogłębianie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia (wykonanie prac pogłębiarskich do rzędnej -16,00 m w Kanale Portowym i akwenach portowych).
  • Zadanie 2 – Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – obejmuje:
    • przebudowę Nabrzeża Indyjskiego (na odcinku maksymalnie do 550 m od Nabrzeża Norweskiego z maksymalnym wyjściem na wodę do 7,5 m i do głębokości technicznej -15,5 m),
    • przebudowę Nabrzeża Helskiego (na całej długości 965 m).

Podstawowym celem inwestycji jest umożliwienie zawijania do Portu Gdynia statków o zanurzeniu do ponad 15 m (obecne maksymalne zanurzenie to 13 m), poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych.

"Do wszystkich prac w ramach inwestycji podchodzimy profesjonalnie i kompleksowo. Możliwość obsługi statków masowych i kontenerowych o maksymalnych parametrach sprawia, że oprócz prac modernizacyjnych i budowlanych, polepszać będziemy również warunki nawigacyjne" – komentuje Adam Meller - prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
"Port Gdynia jest jednym z najważniejszych polskich portów odgrywających jednocześnie znaczącą rolę w transeuropejskiej sieci transportowej. Obecnie zbyt mała głębokość portu ogranicza możliwości obsługi dużych statków i powoduje mniejszą niż możliwa efektywność ekonomiczną przewozów morskich. Ta inwestycja ma więc strategiczne znaczenie dla dalszego rozwoju Portu" – zaznaczył Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Projekt będzie realizowany do 31 października 2022 roku.

uczestnicy uroczystości podpisani umów stoją na tle ścianki Centrum Unijnych Projektów Transportowych