Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Bezpieczeństwo dzieci. Myślimy o nich nie tylko w dzień dziecka

W okolicy 1 czerwca wszyscy o dzieciach mówią z większym niż zwykle uśmiechem i ciepłem. My, w Programie Infrastrutkura i Środowisko (POIiŚ), o naszych latoroślach myślimy przez cały rok. A zwłaszcza o ich bezpiecznych podróżach.

Program Infrastruktura i Środowisko to nie tyko wielkie inwestycje czy setki ton betonu, z którego powstają wiadukty, kolejne kilometry autostrad, ściany nowoczesnych oddziałów szpitalnych czy oczyszczalni ścieków. Te inwestycje w infrastrukturę i ochronę środowiska są oczywiście bardzo ważne. Tak samo ważne jest jednak dla nas bezpieczeństwo dzieci, ich rodziców, wszystkich pieszych oraz podróżujących przeróżnymi środkami transportu.

Misja nosorożca

Prawidłowe nawyki na drodze wyrabiamy już od najmłodszych lat. To dlatego realizujemy w POIiŚ kampanie edukacyjne skierowane do dzieci (przedszkolaków i uczniów) oraz ich opiekunów (nauczycieli, wychowawców, rodziców). Przez cały rok, już od trzech lat, Urząd Transportu Kolejowego (UTK) prowadzi ogólnopolską akcję Kampania Kolejowe ABC. Tylko w zeszłym roku działania UTK objęły blisko 3000 dzieci z ponad 100 placówek. Ale spotkania i zajęcia edukacyjne w szkołach i przedszkolach to tylko część tego projektu. Uzupełnia je kampania społeczna w mediach, która dotyka kwestii bezpieczeństwa wszystkich pasażerów. Na wszystkie działania, które UTK ma zamiar przeprowadzić w ciągu 5 lat, urząd otrzymał ponad 23,4 mln zł z funduszy unijnych. Ale już teraz nosorożca Rogatka zna chyba każdy, kto chociaż raz w ostatnim czasie podróżował koleją. A dzieci mogą go poznać osobiście w czasie lekcji prowadzonych przez UTK.

wizerunek nosorożca Rogatka - maskotki kampanii Kolejowe ABC

Ustąp pierwszeństwa!

Konieczność ustąpienia pierwszeństwa jest chyba jedną z pierwszych zasad wpajanych młodym użytkownikom dróg. Zaraz za „zatrzymaj się na czerwonym”, czyli informacją, że pierwszeństwo mają jadące ulicą samochody. Dzieci obecne są na drogach i chodnikach w wielu sytuacjach – są rowerzystami, rolkarzami, jeżdżą na hulajnogach albo towarzyszą rodzicom w podróży samochodem. Kampania prowadzona przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBD), mimo że skierowana do dorosłych, dotyczy wszystkich, również dzieci. A może zwłaszcza ich, ponieważ ich życie i zdrowie jest w rękach kierowców. Na działania edukacyjne dotyczące respektowania obowiązujących przepisów ruchu drogowego Sekretariat KRBRD dostał ponad 21 mln zł.

Plakat kampanii KRBRD dotyczącej udzielenia pierwszeństwa przejazdu przez kierowców

Kampanie KRBRD są widoczne i zapadają w pamięć. Zeszłoroczna odsłona poświęcona była nadmiernej prędkości. Spoty emitowane były w telewizyjnym prime timie, w mediach społecznościowych, w kinach. W tym roku w całej Polsce oglądać możemy ciąg dalszy projektu – w mediach obecna jest już kampania dotycząca udzielenia pierwszeństwa przejazdu przez kierowców. Pokazuje zagrożenia, jakie niosą za sobą nieostrożne zachowania. Zarówno autorzy kampanii, jak i my wszyscy mamy nadzieję, że doprowadzi ona do trwałych zmian postaw kierowców. Konsekwencje roztargnienia czy nieuwagi film pokazuje bardzo dobitnie. A mali bohaterowie spotu – nawet ci, których na ekranie nie widzimy – chwytają ze serce.