Ponad 721 mln zł dofinansowania unijnego trafi do beneficjentów z sektora transportu Programu Infrastruktura i Środowisko. Dziś zostały podpisane umowy o dofinansowanie dla 6 projektów.
Nowe ostrogi dla… Odry
Po co rzece ostrogi? Te budowle uniemożliwiają podmywanie brzegów przez wodę. Około 340 ostróg zostanie odbudowanych w trakcie realizacji projektu „Odbudowa zabudowy regulacyjnej rzeki Odry - przystosowanie do III klasy drogi wodnej, na odcinku od miejscowości Ścinawa do ujścia Nysy Łużyckiej - ETAP II”. Prace obejmą ponad 110 km Odry Swobodnie Płynącej i poprawią warunki nawigacyjne na rzece. Będą kosztowały prawie 117,17 mln zł, a dofinansowanie unijne z POIiŚ wyniesie ponad 84,2 mln zł.
A dla portów?
Kolejne 4 podpisane dziś umowy o dofinansowanie dotyczą portów w Szczecinie i Świnoujściu:
"Rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i w Świnoujściu"
dofinansowanie UE: 57,6 mln zł
wartość projektu: 118,29 mln zł
"Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego"
dofinansowanie UE: 225,96 mln zł
wartość projektu: 432,96 mln zł
"Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego"
dofinansowanie UE: 150,2 mln zł
wartość projektu: 315,89 mln zł
"Sprawny i przyjazny środowisku dostęp do infrastruktury portu w Świnoujściu – Etap I"
dofinansowanie UE: 121,68 mln zł
wartość projektu: 144 mln zł
Zostanie tu wykonany cały wachlarz prac. Będą one dotyczyły zarówno poprawy infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu od strony lądu – dzięki budowie drogowego układu komunikacyjnego – jak i zmian w obrębie nabrzeży. Prace będą prowadzone w rejonie Kanału Dębickiego w szczecińskim porcie – zostanie on pogłębiony i poszerzony. W planach jest też budowa nowego Nabrzeża Norweskiego i przebudowa istniejących nabrzeży. Te zmiany umożliwią bezpieczną nawigację dużych statków morskich o zanurzeniu do 11 m.
Nabrzeża będą przebudowywane również w rejonie Basenu Kaszubskiego w porcie w Szczecinie. Przy Nabrzeżu Dąbrowieckim powstanie dodatkowo przystań dalbowa (przeznaczona do przeładunku materiałów płynnych).
Dla środowiska
Jeden z projektów, który będzie prowadzony w obu portach – szczecińskim i świnoujskim – bardzo mocno wiąże się z ochroną środowiska i ograniczeniem zanieczyszczeń powodowanych przez statki. Terminale portowe zostaną tak zmodernizowane, by zapewnić wpływającym statkom nowoczesną obsługę, dbając jednocześnie o środowisko naturalne. Powstanie tu infrastruktura umożliwiająca zasilanie promów morskich energią elektryczną z lądu oraz odbiór ścieków sanitarnych. Modernizacja sieci ciepłowniczej, budowa sieci magistralnych kanalizacji wód opadowych oraz objęcie nowych rejonów portu kanalizacją sanitarną również spowoduje wymierne korzyści w zakresie ochrony środowiska. Nowoczesna i rozbudowana sieć elektro-energetyczna i teletechniczna umożliwi wszystkim operatorom portowym lepsze wykorzystanie potencjału przeładunkowego, a tym samym lepszą jakość świadczonych usług.
Bez barier
81,65 mln zł unijnego dofinansowania z POIiŚ dostanie spółka PKP PLK. Projekt „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM), Etap IV – infrastruktura pasażerska na liniach zrewitalizowanych w ramach POIiŚ 2007- 2013” będzie kosztował 119,22 mln zł. Ułatwi on w efekcie korzystanie z kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się oraz niepełnosprawnym. Swym zasięgiem obejmie 3 województwa: kujawsko – pomorskie, łódzkie i wielkopolskie. Oznacza to, że przebudowane zostaną 22 perony w 15 lokalizacjach na liniach nr 272, 353 i 1.