Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Łódzki Węzeł Kolejowy – tunel, który łączy Polskę

Rozpoczęły się prace w drugim etapie projektu budowy Łódzkiego Węzła Kolejowego, który połączy stacje Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. Dzięki nowemu tunelowi skróci się czas przejazdu pociągów w aglomeracji łódzkiej, rozszerzona zostanie również oferta przewozowa dla pasażerów.

Budowa tego tunelu to kolejny etap prac, które mają poprawić przepustowość Łódzkiego Węzła Kolejowego. Projekt obejmuje budowę 7,2 kilometra linii kolejowej wraz z potrzebną infrastrukturą. Wzdłuż torów łączących Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec powstaną też dwa nowe przystanki Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa. Na plac budowy zostały przewiezione już wszystkie elementy pierwszej z dwóch tarcz TBM, które będą drążyć tunel. Maszyna ma 95 metrów długości i średnicę o wymiarach 8,7 metra, waży 650 ton.

Elementy tarczy TBM na placu budowy przy ulicy Długosza w Łodzi

Zdjęcie: PKP PLK S.A.

Pierwszym etapem prac była budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna. Budowa Łódzkiego Węzła Kolejowego zakończy się w 2022 roku. Wartość projektu to ponad 1,7 miliarda złotych.

"Warszawa ma metro, a już niedługo Łódź będzie miała podziemny węzeł kolejowy, który zapewni bezkonkurencyjny czas przejazdu pociągiem z Widzewa przez centrum na osiedla Retkinia i Teofilów. Ta inwestycja da też możliwość kursowania większej liczby pociągów regionalnych i dalekobieżnych" – powiedział Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, który uczestniczył w czwartkowej konferencji prasowej dotyczącej rozpoczęcia drugiego etapu budowy.

Inwestycja w Łodzi jest współfinansowana z Programu Infrastruktura i Środowisko, z którego prawie jedna piąta funduszy, czyli 21,3 miliarda złotych, Polska przeznacza na rozwój transportu kolejowego.