Województwo wielkopolskie dostało prawie 50 milionów złotych z Unii Europejskiej na zakup nowych pociągów.
Umowę o dofinansowanie podpisali 13 kwietnia Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. Dofinansowanie unijne w kwocie 48,8 milionów złotych pochodzi z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całej inwestycji to 120 milionów złotych.
Pociągi dla aglomeracji poznańskiej
Za te pieniądze województwo kupi pięć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (rodzaj pociągu), które będą kursować przede wszystkim w następujących relacjach:·
- Poznań - Kostrzyn – Września,
- Poznań – Buk – Opalenica.
Będą mogły być również wykorzystywane na innych odcinkach: Poznań – Oborniki – Rogoźno, Poznań – Szamotuły – Wronki, Poznań – Mosina – Czempiń, Poznań – Pobiedziska – Gniezno.
Pociągi będą poruszać się z prędkością do 160 km/h i zostaną przystosowane do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. W każdym pojeździe znajdzie się minimum 240 miejsc siedzących, toalety, klimatyzacja, Wi-Fi, system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych i do przewozu rowerów, pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, defibrylatory itp. Pojazdy będą też gotowe do zainstalowania systemu Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej (PEKA).
Województwo wielkopolskie planuje ogłosić w II kwartale przetarg, w którym wybierze producenta pociągów. Termin dostawy zostanie ustalony z wybranym wykonawcą. Na wykonanie zadania przewidziano maksymalnie 18 miesięcy od daty podpisania umowy ze zwycięzcą przetargu.
Pieniądze są już pewne. Skorzystają mieszkańcy
"Umowa o dofinansowanie potwierdza, że pieniądze unijne na tę inwestycję są już pewne" – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
"Dla Wielkopolski, dla wielkopolskiej infrastruktury kolejowej, to znaczące wsparcie finansowe, które przerodzi się w poprawę jakości taboru kolejowego, a w rezultacie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Dla mnie to wielka radość, że nasze województwo jest beneficjentem tak ważnych projektów, w których partycypuje rząd. Myślę, że ta informacja jest priorytetowa dla tak naprawdę bezpośrednich beneficjentów, czyli pasażerów na trasie z Opalenicy przez Poznań do Wrześni" – ocenił wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
"Celem inwestycji jest przede wszystkim poprawa jakości i dostępności transportu publicznego organizowanego przez samorząd województwa wielkopolskiego, w tym także bezpieczeństwa pasażerów kolei" - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Wielkopolska korzysta z funduszy unijnych na infrastrukturę i środowisko
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 to 115,3 miliarda złotych (przeliczone z euro według kursu Europejskiego Banku Centralnego z kwietnia 2018 roku) z Unii Europejskiej na najważniejsze w kraju inwestycje w transport, energetykę, ochronę środowiska, kulturę i służbę zdrowia. 74,1 miliarda złotych zostało już podzielone, z czego 5,4 miliarda trafiło do województwa wielkopolskiego na 147 inwestycji.
Najwięcej zainwestowano w transport. Ze wsparciem z Programu Infrastruktura i Środowisko w województwie wielkopolskim realizowanych jest 15 inwestycji transportowych, na które przeznaczono 2,94 miliarda złotych z funduszy unijnych. To między innymi budowa drogi ekspresowej S5 z Mielna do Gniezna oraz z Poznania do Kaczkowa czy budowa obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Jarocina, które zostały już oddane do użytkowania.
Ponad pół miliarda dla Poznania
"Sam Poznań od czerwca 2017 roku dostał z Programu Infrastruktura i Środowisko 375 milionów złotych na 7 inwestycji tramwajowych. W maju dofinansowaliśmy też kwotą ponad 120 milionów złotych prace usprawniające ruch na krajowej 92. w obrębie miasta. Łączna kwota dofinansowania, licząc dzisiejszą umowę kolejową, to 545 milionów złotych" – powiedział Słowik.
Inwestycje drogowe i tramwajowe w Poznaniu dofinansowane z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020:
Poprawa warunków komunikacyjnych w ciągu drogi krajowej nr 92 w Poznaniu
- wartość: 244,4 miliona złotych
- dofinansowanie unijne: 121,7 miliona złotych
Program Centrum - etap II - budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu w ulicy Ratajczaka
- wartość: 130 milionów złotych
- dofinansowanie unijne: 59 milionów złotych
Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego
- wartość: 450,3 miliona złotych
- dofinansowanie unijne: 50 milionów złotych
Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 grudnia, Pl. Wolności, Towarowa
- wartość: 100 milionów złotych
- dofinansowanie unijne: 45,4 miliona złotych
Przebudowa torowisk w ulicach: Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku
- wartość: 62,8 miliona złotych
- dofinansowanie unijne: 27,3 miliona złotych
Budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do Naramowic w Poznaniu
- wartość: 264,4 miliona złotych
- dofinansowanie unijne: 109 milionów złotych
Przebudowa trasy tramwajowej: Kórnicka - os. Lecha - Rondo Żegrze wraz z budową odcinka od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej
- wartość: 171 milionów złotych
- dofinansowanie unijne: 57 milionów złotych
Przebudowa trasy tramwajowej w ulicy Dąbrowskiego
- wartość: 64,4 miliona złotych
- dofinansowanie unijne: 27,2 miliona złotych
"W tym roku planujemy podpisać umowy na kolejne inwestycje w województwie. Jeśli ocena wypadnie pozytywnie, pieniądze z programu trafią na kilka ważnych przedsięwzięć związanych z gospodarką wodno-ściekową, między innymi w Turku, Wągrowcu, Złotowie, Kępnie. Planujemy dofinansować też modernizację niektórych dworców, na przykład w Poznaniu, Kobylnicy i Opalenicy" – zapowiedział minister Słowik.