Wczoraj wystartowała budowa autostrady A2 na odcinku Warszawa (w. Lubelska) – Mińsk Mazowiecki. 24 godziny później i ok. 30 km dalej – pierwsza łopata została wbita w okolicach Kołbieli, gdzie rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin na odcinku od węzła Lubelska. Drogowcy nie zwalniają tempa.
Projekt „Budowa autostrady A2, odc. Warszawa (w. Lubelska) - Mińsk Mazowiecki”, realizowany w systemie projektuj i zbuduj, czeka na dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. GDDKiA złożyła już wniosek o dofinansowanie na kwotę ponad 329,5 mln zł. Wartość całej inwestycji szacuje na ponad 830 mln zł. Niemal 15 km nowej trasy ma powstać do 2020 roku.
Źródło zdjęcia: GDDKiA
Drogowcy wybudują nową trasę, która będzie biegła od węzła Lubelska do początku istniejącej już autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Cały odcinek będzie miał po 2 lub 3 pasy ruchu na każdej z dwóch jezdni oraz pasy awaryjne. Powstanie też węzeł Konik, który połączy autostradę z drogami lokalnymi oraz wiadukty, kładki, przepusty czy przejścia dla zwierząt.
Źródło zdjęcia: GDDKiA
Z kolei projekt „Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin, odc. w. Lubelska – Garwolin” otrzymał już dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości 618,5 mln zł. Dla wartej 1,25 mld zł inwestycji Komisja Europejska wydała już też pozytywną decyzję, potwierdzającą unijne wsparcie. Projekt, podobnie jak budowa odcinka A2, jest realizowany w systemie projektuj i buduj. Został podzielony na 3 zadania:
- odcinek od węzła Lubelska do Kołbieli;
- obwodnica Kołbieli;
- odcinek od Kołbieli do Garwolina.
W większości projektowana droga przebiega po starym śladzie krajowej 17. Powiązanie z siecią dróg zostanie zrealizowane poprzez 6 węzłów drogowych: Góraszka, Wiązowna, Otwock, Ostrów, Kołbiel , Lipówki. Droga będzie mieć niemal 37 km długości. Jej budowa ma się zakończyć w przyszłym roku.
Źródło zdjęcia: MIiR