25 lipca 2016 r. dwa projekty PKP PLK S.A. o łącznej wartości ponad 4,6 mld zł otrzymały wsparcie z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach osi priorytetowej V – Rozwój transportu kolejowego w Polsce:
- Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I
- Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki
Linia kolejowa nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin
wartość całkowita: 4 256 319 918,55 zł
dofinansowanie UE: 2 920 568 210,00 zł
Modernizacja linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock - Lublin to kluczowa inwestycja realizowana na terenie województw mazowieckiego i lubelskiego.
PKP PLK zmodernizuje 150 km linii kolejowej (w tym dobuduje drugi tor na odcinku Otwock-Pilawa), sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz wymieni rozjazdy, dzięki czemu wzrośnie szybkość, standard i bezpieczeństwo podróży. Po modernizacji pociągi pasażerskie pojadą tą trasą z prędkością 160 km/h, a planowany czas przejazdu najszybszym pociągiem na trasie Warszawa - Lublin skróci się do 90 minut. Zwiększy się także komfort podróży pasażerów.
Wszystkie przystanki i stacje na modernizowanym odcinku wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Zostaną także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem.
W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek „Lublin Zachód”.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu na modernizowanym odcinku powstaną 2 nowe wiadukty kolejowe oraz 12 przejść dla pieszych pod torami. Modernizacja i budowa nowych przepustów pod torami pozwoli na bezpieczną migrację dzikich zwierząt. Pozostałe istniejące obiekty inżynieryjne także zostaną wyremontowane. Nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy zapewnią płynny przejazd pociągów. Zmiany odczują także kierowcy, gdyż poprawi się stan przejazdów kolejowo-drogowych.
Pracami remontowymi zostanie objęty również ponad 50-kilometrowy odcinek linii objazdowej nr 30 na trasie Łuków – Parczew. W ramach projektu zostanie także przygotowana dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa Wschodnia – Otwock.
Lepsze podróże na trasie Warszawa - Lublin
Efektem projektu będzie oczekiwana szczególnie przez osoby dojeżdżające do pracy do Warszawy i Lublina krótsza i bardziej komfortowa podróż. Zmodernizowana trasa kolejowa zapewni też poprawę bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu najnowszych urządzeń i systemów bezpieczeństwa. Szybkie i bezpośrednie połączenie Lublina z Warszawą będzie atrakcyjne komunikacyjnie dla nowych inwestorów, co wpłynie na rozwój lokalnej gospodarki na terenie województwa lubelskiego. Realizacja robót na odcinku Otwock – Lublin zaplanowana jest na lata 2017–2020.
Łącznica kolejowa Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki
wartość całkowita: 348 171 883,57 zł
dofinansowanie UE: 187 774 576,45 zł
Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy Zabłociem a Krzemionkami to strategiczna inwestycja PKP PLK na terenie Krakowa i ważny element systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Budowana łącznica kolejowa umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Skawina i dalej do Oświęcimia oraz Zakopanego.
Dzięki realizacji projektu nie będzie konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Czas podróży z Krakowa do Zakopanego skróci się o około 15 minut.
Bezpośrednie połączenie ze stacji Kraków Główny do Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia to przede wszystkim sprawniejszy i płynniejszy ruch kolejowy, lepszy komfort obsługi pasażerów na przebudowanych przystankach kolejowych oraz wzrost bezpieczeństwa.
Dzięki przebudowie przystanków powstanie wygodny węzeł przesiadkowy w rejonie skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej, co pozwoli na rozszerzenie oferty transportowej na terenie miasta. Inwestycja pozwoli również uruchomić bezpośrednie połączenie między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka, istotne w rozwoju ruchu aglomeracyjnego Krakowa.
Estakady skrócą podróż
Dwa nowe tory o łącznej długości 2,6 km (tor nr 1 – 1,2 km i tor nr 2 – 1,4 km) powstają pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Łącznica pomiędzy Zabłociem i Krzemionkami, czyli nowa linia kolejowa nr 624, zostanie poprowadzona na estakadach, wiaduktach i nasypach. Kluczowe budowle mostowe zostaną poprowadzone w rejonie skrzyżowania ulic: Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich, Limanowskiego i Powstańców Śląskich.
Inwestycja skróci o 12,5 minuty czas przejazdu na odcinku Kraków Główny Osobowy – Kraków Bonarka.
Wygoda i dostępność – dawne przystanki z nowymi możliwościami
Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Peron na Zabłociu zostanie przesunięty o 50 m w stronę Wisły, a obecne przejście pod nasypem nadal będzie wykorzystywane do lokalnego ruchu pieszego i rowerowego. Pasażerowie na peron wejdą schodami z wygodnej hali przystankowej, która powstanie pod torami.
Dzięki przebudowaniu układu dróg zmieni się też przestrzeń w sąsiedztwie przystanku. Nowa droga połączy ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ulic Przemysłowej i Lipowej. W sąsiedztwie przystanku powstaną niewielkie parkingi oraz zatoki autobusowe, co umożliwi obsługę komunikacji miejskiej. Przystanek Krzemionki zostanie przysunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej i „podwieszony” pomiędzy estakadami łącznicy. Bezpośrednio z niego będzie można dostać się schodami lub windą do tramwaju. Takie rozwiązanie powinno „ożywić” również terminal autobusowy na ul. Powstańców. W sumie w ramach inwestycji powstaną: 2 wiadukty, 3 estakady, 2 kładki peronowe oraz 2 przejścia nad torami.
Dodatkowe informacje o inwestycji, zdjęcia i wizualizacje dostępne są na stronie projektu.
Prezentacja Centrum Unijnych Projektów Transportowych (PDF 863 KB)
Budujemy łącznicę kolejową w Krakowie