Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Będzie ekspresówka do Garwolina, a było… Co archeolodzy odkryli w czasie budowy?

Okolice Wiązowny, gdzie trwa budowa finansowanej z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin, kryje w sobie ciekawą przeszłość. Wojenną!

Jak przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, archeolodzy odkryli na budowie S17 pozostałości po dwóch wojnach światowych i Bitwie Warszawskiej 1920 r.

- Piaszczyste wydmy w okolicy Wiązowny w ciągu 30 lat wykorzystane zostały do celów obronnych przez cztery różne armie. Na tak zwanym Przedmościu Warszawskim tworzono fortyfikacje polowe trzykrotnie. W czasie I wojny światowej umocnienia wznosiły oddziały armii niemieckiej, a w czasie Bitwy Warszawskiej wykorzystali je Polacy. Podczas II wojny światowej starą linię obrony wykorzystali znów Niemcy, a po ich wyparciu w ich sąsiedztwie rozlokowały się oddziały Armii Czerwonej. I właśnie tylko w okolicy Wiązowny, na stanowisku archeologicznym Emów 7, fortyfikacje te nakładają się na siebie – mówi Krzysztof Nalewajko z GDDKiA.

 W czasie prac udało się odkryć mnóstwo łusek po nabojach i ciekawe przedmioty związane z osobistym życiem żołnierzy: naparstek, igły, pudełko po paście do butów czy… parę kobiecych kolczyków. Zostały tam pozostawione w sierpniu 1920 roku – naukowcy odkopali schron oraz okopy z tego okresu. Tuż obok natrafili na pozostałości z czasów II wojny światowej – m.in. okopy pod moździerz bojowy oraz ukrycia dla pojazdów.

Pozostałości po schronie biernym

Łuski po nabojach

Kolczyki znalezione w trakcie prac archeologicznych na S17

Zdjęcia: GDDKiA

***

Projekt „Budowa drogi ekspresowej S17 Warszawa – Garwolin, odc. w. Lubelska – Garwolin” otrzymał dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko w wysokości 618,5 mln zł. Warta 1,25 mld zł inwestycja jest realizowana w systemie projektuj i buduj. Została podzielona na 3 zadania:

  • odcinek od węzła Lubelska do Kołbieli;
  • obwodnica Kołbieli;
  • odcinek od Kołbieli do Garwolina.

W większości projektowana droga przebiega po starym śladzie krajowej 17. Powiązanie z siecią dróg zostanie zrealizowane poprzez 6 węzłów drogowych: Góraszka, Wiązowna, Otwock, Ostrów, Kołbiel , Lipówki. Droga będzie mieć niemal 37 km długości. Jej budowa ma się zakończyć w przyszłym roku.