Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Kolejne innowacyjne dworce systemowe otwarte dla podróżnych

Dwa nowe budynki dworców oddano do użytkowania w miejscowościach: Chrzęsne i Barchów. Obydwa obiekty to Innowacyjne Dworce Systemowe (IDS). Powstały dzięki wsparciu Funduszy Europejskich z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Innowacyjne Dworce Systemowe, to nowoczesna formuła budowania odznaczająca się minimalistyczną formą architektoniczną. Charakteryzują się proekologicznymi rozwiązaniami, jak np. odzyskiwanie deszczówki, energooszczędne oświetlenie, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła. Właśnie takie są nowe dworce Chrzęsne i Barchów.

Obydwa dworce to nowoczesne budynki z dominantą w postaci wieży zegarowej. Budynki są nowoczesne pod względem architektonicznym i funkcjonalnym.

Dworce posiadają wiele usprawnień. Są one w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty wyposażono w oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu w Barchowie powstała również nowa pochylnia ze skarpy w kierunku ulicy.

Nowe dworce są także ekologiczne i bezpieczne. Na dachu każdego z budynków znajdują się panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii”. Dworce wyposażono również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Na obydwóch dworcach zamontowano również nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Dworce Chrzęsne i Barchów

Zdjęcia: PKP S.A.

Dworce Chrzęsne i Barchów zostały zrealizowane w ramach projektu o nazwie Modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia - Białystok - Kuźnica Białostocka.

Łącznie w ramach projektu zaplanowano prace na dworcach w 12 lokalizacjach (Ząbki, Tłuszcz, Przetycz, Barchów, Chrzęsne, Dobczyn, Szepietowo, Czyżew, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Wasilków, Racibory). Połowa (łącznie z dzisiejszymi otwarciami) została już oddana do użytkowania.

Koszt całkowity projektu to ponad 53 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko wynosi niemal 30 mln zł.