II linia warszawskiego metra, tunel kolejowy w Łodzi, nowe i modernizowane linie tramwajowe w kilku polskich miastach – to tylko niektóre przedsięwzięcia, które zostaną wsparte unijnym dofinansowaniem. Umowy podpisano dziś dla 14 projektów. Ich łączna wartość to 8,8 mld zł, z czego 4,9 mld zł stanowią środki Programu Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
Dziesięć inwestycji to projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu publicznego, obejmujące: budowę dwóch odcinków II linii metra, budowę nowych tras tramwajowych, nowy tabor tramwajowy i autobusowy. Realizowane będą w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, Gliwicach i Jaworznie. Dotacja unijna wynosi prawie 3 mld zł. W sumie zawarto już 35 umów o wartości ponad 13 mld zł, w tym prawie 7 mld zł to dofinansowanie UE (to prawie 68% alokacji POIŚ na transport miejski).
Dwa projekty dotyczą miejskich inwestycji drogowych: M. st. Warszawy oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Przeznaczono na nie pond 210 mln zł z POIiŚ. Dotychczas w tym obszarze podpisano 32 umowy na kwotę ponad 39 mld zł. Ok. 19,4 mld zł to dofinansowanie UE, czyli 59% budżetu programu na drogi.
Pozostałe to warte 1,75 mld zł przedsięwzięcia dotyczące transportu kolejowego, realizowane w województwie łódzkim oraz dolnośląskim. W sumie w sektorze kolejowym zawarto 24 umowy na kwotę blisko 13,7 mld zł – prawie 9 mld zł to dotacja unijna (44,1% alokacje na kolej w programie).
Informacje o inwestycjach znajdują się w komunikacie prasowym (PDF 342 KB).