Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Z unijnym wsparciem kolej wygodniejsza i szybsza

Realizacja Krajowego Programu Kolejowego przekroczyła półmetek. O tym jak przebiega jego wdrażanie i jakie wyzwania przed nami rozmawiano podczas konferencji 18 lutego br.  W wydarzeniu uczestniczyła wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska.

Krajowy Program Kolejowy (KPK) to największy program inwestycyjny w historii polskiego kolejnictwa. To 220 projektów za ponad 66 mld zł, w ramach których zmodernizowanych zostanie między innymi 9 tysięcy kilometrów torów. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła i rozliczyła inwestycje o wartości około 10 mld zł. W realizacji są projekty o wartości 32 mld zł, z tego znaczna część jest zaawansowana w kilkudziesięciu procentach. 

To ogromne przedsięwzięcie realizowane jest przy udziale środków unijnych. W obecnej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 na realizację KPK przeznaczono 10 miliardów euro. Podstawę unijnego wsparcia stanowią Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko – około 5 miliardów euro oraz instrument „Łącząc Europę” – ponad 3,5 miliardów euro. Inwestycje kolejowe finansowane są także z programu Polska Wschodnia oraz z regionalnych programów operacyjnych.

Minister Małgorzata Zielińska trzyma w ręku mikrofon

Fot. PKP PLK

"Przyznane 10 miliardów euro to kwota dwa razy większa, niż ta w perspektywie finansowej w latach 2007-2013. Już dzisiaj można powiedzieć, że inwestycje realizowane są sprawniej. Jest to dobra wiadomość, szczególnie u progu negocjacji nowej perspektywy" – zaznaczyła wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińska.

W opinii M. Zielińskiej sektorem, który najmniej ucierpi na cięciach w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 jest kolej. Według wiceminister, potwierdzeniem tego jest pozytywne stanowisko Komisji Europejskiej w stosunku do kolei jako ekologicznego środka transportu.

"Ekologiczne rozwiązania są niezwykle ważne szczególnie w dobie problemów współczesnej Europy zmagającej się z zanieczyszczeniem środowiska. Przyszła perspektywa finansowa będzie zatem należała do niskoemisyjnych inwestycji, przede wszystkim kolejowych" - dodała wiceminister Małgorzata Zielińska. 

Konferencja „Największe inwestycje kolejowe, Krajowy Program Kolejowy, wyzwania, problemy rozwiązania”  została zorganizowana przez PKP PLK SA. Podczas czterech sesji dyskutowano także o jakości projektów inwestycyjnych, możliwościach producentów sprzętu i urządzeń kolejowych, potencjale i zaangażowaniu wykonawców robót oraz sprawności prowadzenia ruchu kolejowego w warunkach intensywnych prac na liniach kolejowych.