Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Stulatek w coraz lepszej formie! Port Gdynia świętuje okrągłe urodziny

W tym roku Port Gdynia świętuje stulecie swojego istnienia. We wrześniu 1922 r. Sejm RP uchwalił ustawę o budowie portu w Gdyni. Budowa pierwszej, jeszcze prowizorycznej jego wersji, zakończyła się w kwietniu 1923 r. Przez kolejne lata port był systematycznie rozbudowywany – aż do wybuchu II wojny światowej. Po wojnie rozpoczęła się intensywna odbudowa i rozbudowa portu, która trwa do teraz. Przy ogromnym wsparciu Funduszy Europejskich.

W ostatnich dekadach niebagatelną rolę w rozwoju portu odgrywają inwestycje współfinansowane przez Unię Europejską – ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 i 2014-2020 oraz projekty dokumentacyjne finansowane przez Instrument „Łącząc Europę” (CEF) na lata 2014-2020. Ich głównymi beneficjentami są Urząd Morski w Gdyni i Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Port Gdynia z lotu ptaka

Źródło: MFiPR

Inwestycje obejmują przede wszystkim poprawę dostępu od strony morza poprzez pogłębianie, rozbudowę i modernizację torów wodnych, falochronów kanałów i basenów portowych, a także obrotnic. Modernizowane są też nabrzeża, co umożliwia obsługę przez port większych jednostek. W Porcie Gdynia powstał również nowoczesny terminal promowy do obsługi ruchu pasażerskiego, a intermodalny terminal kolejowy przeszedł przebudowę. Przez pryzmat Funduszy Europejskich patrzymy na port także od strony lądu. Aby obsłużyć ładunki przechodzące przez port, konieczna jest bowiem również modernizacja i rozbudowa kluczowych dla portu połączeń kolejowych i drogowych.

Inwestycje, które realizowane są w gdyńskim porcie przy wsparciu funduszy unijnych, to także poprawa jego bezpieczeństwa i ekologicznego funkcjonowania. Budowana jest tu infrastruktura do odbioru ścieków sanitarnych oraz zasilania statków w energię elektryczną. To czyni żeglugę mniej uciążliwą dla środowiska.

Modernizację przechodzi flota specjalistyczna, która służy poprawie warunków i bezpieczeństwa żeglugi, budowane i modernizowane są systemy łączności, bezpieczeństwa i kontroli ruchu oraz systemy oznakowania nawigacyjnego. Do Urzędu Morskiego w Gdyni trafiło 5 jednostek wielozadaniowych, w tym hydrograficzna, do obsługi oznakowania nawigacyjnego, i jednostki do obsługi portu.

Obecnie Port Gdynia jest nowoczesnym portem uniwersalnym, specjalizującym się w obsłudze ładunków drobnicowych, w tym głównie przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro. Jest to możliwe dzięki rozwiniętej sieci połączeń multimodalnych z zapleczem, regularnym liniom żeglugowym bliskiego zasięgu oraz połączeniom promowym. Z powodzeniem konkuruje więc z innymi portami na Bałtyku i systematycznie zwiększa ilość przeładunków. I obroty.

Nie byłoby to możliwe bez realizacji inwestycji dofinansowanych ze środków UE. Nie na taką skalę. Łączna wartość tego dofinansowania, które zostało przeznaczone na inwestycje w Porcie Gdynia (w ramach dwóch ostatnich perspektyw finansowych), to ok.1,3 mld zł.