Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Z wizytą na torze wodnym, czyli jak Fundusze Europejskie działają na Pomorzu Zachodnim

Oficjalnie została oddana do użytku inwestycja „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”. Projekt otrzymał wsparcie z funduszy unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne to ponad 1,2 mld zł.

Tor wodny Świnoujście - Szczecin

Nasze najważniejsze porty morskie – w Szczecinie i Świnoujściu – mogą już przyjmować duże statki handlowe. Mamy ku temu odpowiednie warunki i bezpieczną infrastrukturę. Na oddany już do użytku projekt składało się wiele elementów. Było to przede wszystkim pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 m, wraz z jego poszerzeniem (w tym wykonaniem mijanek dla statków), ale też między innymi:

  • regulacja skarp brzegowych,
  • niwelacja dna toru w strefie Świnoujścia, gdzie lokalnie były znaczne przegłębienia,
  • budowa i przebudowa umocnień brzegowych przy nabrzeżach Huk, Żeglarskiego, BON, Gnieźnieńskiego,
  • pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków,
  • modernizacja oznakowania nawigacyjnego.

Co ciekawe, przybyły nam też na mapie dwie wyspy! Powstały z urobku, który został wydobyty podczas prac pogłębiarskich i noszą bardzo techniczne nazwy: W22 oraz W28.

Cała inwestycja kosztowała ponad 1,93 mld zł. Pomoże jednak obniżyć koszty przewozu ładunków transportem morskim. Warunki infrastrukturalne, jakie tu powstały, poprawią konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu, a wymiana handlowa prowadzona w szczecińskim porcie będzie bardziej efektywna.

Tor wodny Świnoujście - Szczecin

Tor wodny Świnoujście - Szczecin

Tor wodny Świnoujście - Szczecin

Tor wodny Świnoujście - Szczecin

Tor wodny Świnoujście - Szczecin

Źródło zdjęć: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej