Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Linia średnicowa w Warszawie ze wsparciem Funduszy Europejskich

Komisja Europejska zatwierdziła w sposób dorozumiany realizację projektu pn. „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I”. Maksymalne dofinansowanie ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie 1,97 mld zł.

Projekt „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I” uzyskał właśnie, decyzją Komisji Europejskiej, dofinansowanie z ze środków unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Projekt jest częścią większego przedsięwzięcia polegającego na modernizacji linii kolejowych w obszarze warszawskiego węzła kolejowego. Jego kluczowym elementem jest linia średnicowa obejmująca odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, przebiegająca częściowo tunelem średnicowym przez ścisłe centrum Warszawy. Ze względu na duży zakres projektu i poziom skomplikowania, jego realizację podzielono na etapy.   

Podstawowym elementem projektu jest modernizacja stacji Warszawa Zachodnia wraz z modernizacją linii kolejowych (wymiana nawierzchni, budowa rozjazdów, przebudowa układów torowych) na długości ponad 20 km. Przewiduje się również przebudowę stacji Warszawa Główna, dostosowanie stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonej liczby podróżnych oraz przebudowę przejścia podziemnego dla pieszych pod stacją Warszawa Zachodnia.

Głównym celem projektu jest dostosowanie infrastruktury kolejowej, tak by zwiększyć ruchu pasażerski. Docelowo wpłynie to na możliwość poprawy oferty przewozowej oraz obniżenie negatywnych efektów opóźnień. Co jeszcze?

  • Na wybranych odcinkach zostanie zwiększona maksymalna prędkość przejazdu pociągów.
  • Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
  • Podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
  • Zostanie zmniejszony negatywny wpływ na środowisko oraz koszty eksploatacji i utrzymania infrastruktury.

Realizacja prac w ramach projektu „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia, etap I” ma być zakończona do końca w 2024 roku. Całkowity koszt realizacji wyniesie ponad 2,90 mld zł.