Trwa ładowanie...

 

Trwa zapisywanie na newsletter...

Największy program na lata 2014-2020 przyjęty przez Komisję Europejską

"Podobnie jak jego poprzednik w mijającej perspektywie, Program Infrastruktura i Środowisko będzie największym źródłem funduszy na infrastrukturę transportową, ochronę środowiska, energetykę i gospodarkę niskoemisyjną.  Przeznaczymy je także na ochronę zdrowia i kulturę"

 – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

Budżet programu wynosi ponad 27,4 mld euro z Funduszy Europejskich (FE), czyli ok. 115 mld zł. Najwięcej środków zasili przedsięwzięcia transportowe, a więc drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Następny w kolejności będzie sektor ochrony środowiska. Na znaczeniu, w porównaniu do lat 2007-2013, zyskają także energetyka i służba zdrowia, szczególnie systemy ratownictwa medycznego. Głównymi odbiorcami wsparcia będą podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy.

"W POIiŚ 2014-2020 większy niż obecnie nacisk położymy na redukcję emisji oraz wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej"

 – zaznaczyła minister Maria Wasiak. 

Obszary wsparcia przez Program Infrastruktura i Środowisko

Priorytety PO IiŚ 2014-2020:

1. Zmniejszenie emisyjności gospodarki – alokacja z FE 1 828,4 mln euro:

  • wytwarzanie energii z odnawialnych źródeł energii (OZE),
  • poprawa efektywności energetycznej i wykorzystanie OZE w przedsiębiorstwach, sektorze publicznym i mieszkaniowym,
  • promowanie strategii niskoemisyjnych,
  • rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów dystrybucji,
  • rozwój wysokosprawnej kogeneracji.

2. Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu – alokacja z FE 3 508,2 mln euro:

  • rozwój infrastruktury środowiskowej,
  • dostosowanie do zmian klimatu,
  • ochrona i zahamowanie spadku różnorodności biologicznej,
  • poprawa jakości środowiska miejskiego.

3. Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego – alokacja z FE 9 532,4 mln euro:

  • rozwój drogowej infrastruktury w sieci TEN-T,
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • poprawa bezpieczeństwa w ruchu lotniczym,
  • transport intermodalny, morski i śródlądowy.

4. Infrastruktura drogowa dla miast – alokacja z FE 2 970,3 mln euro:   

  • poprawa dostępności miast i przepustowości infrastruktury drogowej (rozwój infrastruktury drogowej w miastach i tras wylotowych z ośrodków miejskich, budowa obwodnic).

5. Rozwój transportu kolejowego w Polsce – alokacja z FE 5 009,7 mln euro:

  • rozwój kolei w TEN-T, poza tą siecią i kolei miejskich.

6. Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach – alokacja z FE 2 349,2 mln euro:

  • infrastruktura i tabor dla publicznego transportu zbiorowego w miastach i na ich obszarach funkcjonalnych.

7. Poprawa bezpieczeństwa energetycznego – alokacja z FE 1 mld euro:

  • rozwój inteligentnych systemów dystrybucji, magazynowania i przesyłu gazu ziemnego i energii elektrycznej,
  • budowa i przebudowa magazynów gazu ziemnego,
  • przebudowa terminala LNG.

8. Ochrona i rozwój dziedzictwa kulturowego – alokacja z FE 467,3 mln euro:

  • inwestycje w ochronę i rozwój dziedzictwa kulturowego oraz zasobów kultury, np. instytucji kultury, szkół artystycznych.

9. Wzmocnienie strategicznej infrastruktury ochrony zdrowia – alokacja z FE 468,3 mln euro:

  • wsparcie infrastruktury szpitali ponadregionalnych i współpracujących z nimi jednostek diagnostycznych w zakresie chorób „aktywności zawodowej” i opieki nad matką i dzieckiem,
  • wsparcie infrastruktury systemu państwowego ratownictwa medycznego.

10. Pomoc techniczna – alokacja z FE 330 mln euro.

 

Dokument dostępny jest w sekcji Zapoznaj się z prawem i dokumentami.