Oficjalnie została oddana do użytku inwestycja „Modernizacja toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m”. Projekt otrzymał wsparcie z funduszy unijnych Programu Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowanie unijne to ponad 1,2 mld zł.
Nasze najważniejsze porty morskie – w Szczecinie i Świnoujściu – mogą już przyjmować duże statki handlowe. Mamy ku temu odpowiednie warunki i bezpieczną infrastrukturę. Na oddany już do użytku projekt składało się wiele elementów. Było to przede wszystkim pogłębienie toru wodnego do głębokości 12,5 m, wraz z jego poszerzeniem (w tym wykonaniem mijanek dla statków), ale też między innymi:
- regulacja skarp brzegowych,
- niwelacja dna toru w strefie Świnoujścia, gdzie lokalnie były znaczne przegłębienia,
- budowa i przebudowa umocnień brzegowych przy nabrzeżach Huk, Żeglarskiego, BON, Gnieźnieńskiego,
- pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków,
- modernizacja oznakowania nawigacyjnego.
Co ciekawe, przybyły nam też na mapie dwie wyspy! Powstały z urobku, który został wydobyty podczas prac pogłębiarskich i noszą bardzo techniczne nazwy: W22 oraz W28.
Cała inwestycja kosztowała ponad 1,93 mld zł. Pomoże jednak obniżyć koszty przewozu ładunków transportem morskim. Warunki infrastrukturalne, jakie tu powstały, poprawią konkurencyjność portów w Szczecinie i Świnoujściu, a wymiana handlowa prowadzona w szczecińskim porcie będzie bardziej efektywna.
Źródło zdjęć: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej